Eerste indrukken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge Logten - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge Logten - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Inge van Logten

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 Mei 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal!

Hier weer een verslag vanuit het warme Indonesië!

18 mei
Vandaag zijn we met de trein vanuit Bandung naar Yogyakarta vertrokken. Helaas was het al donker toen we de trein ingingen dus ik heb niks kunnen zien van het landschap. Ik dacht dat het rustig zou zijn in de trein maar dit was niet het geval. In de coupé waren alle stoelen bezet. Dit gaf wel een veiliger gevoel. Om 03.00 kwamen we aan op het station, we zouden daar opgehaald worden maar aangezien iedereen op elkaar lijkt hebben we gewacht totdat iemand naar ons toe zou komen want we vielen nogal op daar tussen de menigte! Uiteindelijk kreeg ik een sms dat ze aan de zuidkant stonden te wachten.. Nou wij stonden dus aan de noordkant. Maar uiteindelijk hebben we elkaar gevonden en konden we naar ons appartement worden gebracht. Wat was dit even schrikken zeg! Echt bepaald schoon is het niet.. De douche en wc hangen vol met spinnen en er lopen overal gekko’s. Inmiddels was het half 5 toen ik in bed lag (met gelukkig een klamboe die alle beesten buiten houd)

19 mei
Vandaag vroeg op want om 08.00 hebben we afgesproken met onze stagebegeleiders (Anas en Intan) om ze te ontmoeten. Het zijn super aardige mensen! Dus dat komt goed. Om 10.00 uur zouden we door iemand van het bestuur(mr. Setyo) op worden gehaald om naar panti 1 te gaan (dit is de locatie waar het kantoor zit gevestigd en waar de kinderen van 0-5 jaar worden opgevangen en wachten op adoptie. Hier wonen voornamelijk gezonde kinderen. Om 10.00 uur was hij er inderdaad maar met de mededeling dat we morgen zouden gaan want hij was moe.. Oftewel een vrije dag.. Daarnaast had hij de mededeling dat Tom en ik niet op dezelfde locatie mogen slapen i.v.m. hun geloof. Hij kan alleen slecht Engels dus we wisten niet zeker wat hij bedoelde.. We hebben dit overlegt met de Anas en Intan en zij bevestigde het. Het was alleen niet ideaal volgens hun omdat ik dan iedere dag op en neer moest naar panti 2, dit is ongeveer 20-30 minuten. Maar ik moest maar even aankijken wat ze nu precies wilde. We zijn toen eerst gaan lunchen met Anas en Intan in een super groot winkelcentrum! Hier kan je alles vinden, van supermarkten tot winkels tot restaurants en bioscoop. We hadden daar afgesproken met Anggi (zei heeft ook geregeld dat we ons visum konden aanvragen) Daarna zijn we naar een hotel gegaan om te zwemmen. We waren via de hotel ingang naar binnengegaan en konden zo doorlopen naar het zwembad. Lekker gratis gezwommen en een warme douche!

20 mei
Vandaag werden we opgehaald om naar panti 1 te gaan en de mensen van het kantoor te ontmoeten. Helaas konden ze geen Engels maar we hadden een tolk dus dat was wel fijn. Ook heb ik meteen mijn nieuwe kamer gezien en badkamer. Nou ik vind het niet erg om te verhuizen want het ziet er een stuk beter uit! Wel gevraagd of ze een klamboe konden regelen want deze hing er niet. Omdat mijn spullen nog in panti 2 stonden en nog moesten worden ingepakt zou ik de volgende dag verhuizen (waarschijnlijk). Ook ’s middags weer gezwommen, maar nu heb ik een abonnement afgesloten voor 3 maanden om te zwemmen. Ik ben van plan om dit iedere middag te doen wanneer mogelijk. Zo train ik de rijst er wel weer af.

21 mei
Vandaag werden we ’s ochtends opgehaald om naar een boeddhistische tempel te gaan genaamd Borobudur. Dit was een bijzondere plek om te zien en super mooi. Het was er erg druk en warm! Daarnaast wilde iedere Aziaat met me op de foto, ik weet nu hoe het is om beroemd te zijn haha. Daarna gingen we naar het Kraton. Dit is het paleis van de Sultan, de koning hier. Dit was wel leuk om even gezien te hebben maar niets bijzonders. Als je weinig tijd hebt in Yogyakarta zou ik dit overslaan. Nadat we dit allemaal hebben gezien zijn we mijn spullen gaan halen om te verhuizen. De besproken klamboe hing er, alléén heeft deze geen nut. Het is geen klamboe die vanuit een punt hang maar meer als een hemelbed hangt. Hij hangt echter 1 meter boven de grond en aan de zijkanten raakt hij het bed niet. Dus alle muggen komen gezellig bij mij op bezoek.
’s Middags weer wezen zwemmen en daarna gegeten.

22 mei
Vandaag hadden we weer een vrije dag. Heb lekker uitgeslapen en ’s middags me was weggebracht naar de wasserette. Wat is dat duur zeg! Het koste me 60 cent voor 2 kilo was. Nou daar ga ik zelf niet voor staan wassen! Ze hebben de komende 3 maanden een nieuwe vaste klant bij. Daarna taxi genomen naar het zwembad en weer lekker baantjes gezwommen. Gelukkig doet bijna iedereen dat die daar zwemt dus dat is wel fijn. Verder niet veel bijzonders gedaan.

23 mei
Vandaag hebben we afgesproken met Anas en Intan om ons wat dingen te laten zien. We hebben eerst internet geregeld voor op de laptop. Voor op telefoon hebben we in het begin deze week al gedaan en heb dus gewoon internet. Ook dit is super goedkoop hier! Voor 2gb internet betaal je 3 euro ongeveer. Daarna zijn we naar panti 3 gegaan. Deze zijn ze nog aan het bouwen en is bedoeld voor de kinderen die nu in panti 2 wonen om daar te gaan wonen wanneer ze klaar zijn met school. In panti 2 wonen kinderen die gehandicapt zijn. Ook is daar een school aanwezig waar kinderen met een beperking naar school gaan maar die nog wel ouders hebben waarbij ze wonen, zij gaan dus iedere dag naar huis. Panti 3 ziet er heel modern uit. Daarna hebben we geluncht op een super mooie plek en het was ook super lekker. Daarna heb ik me was opgehaald en verder niet veel meer gedaan.

24 mei
Vandaag zijn we uitgenodigd op een feestje van de zoon van Anggi. Hij is dit jaar klaar met de middelbare school en er was een dinnerparty voor zijn klas om het af te sluiten. We werden ’s ochtends al opgehaald om bij Anggi te lunchen en te doen alsof we thuis zijn. Ze heeft gezegd dat we er altijd mogen komen logeren of langs mogen komen om film te kijken of om even op bed te liggen met airco! Super fijn dus. We kunnen daar ook zwemmen en tennissen. Ik heb daar ’s middags film gekeken en gedoucht. Daarna zijn we naar het feest gegaan en hebben we lekker gegeten. Ook daar nieuwe mensen ontmoet. En een meisje dat Engels wil leren en vroeg of ik dat haar wilde leren. Kan ik haar mooi vragen of ze me Indonesisch kan leren! Binnenkort mee afspreken dus. ’s Avonds vroeg naar bed want morgen begint de eerste dag stage.

25 mei
Vandaag was de eerste stagedag. Deze week is het nog voornamelijk observeren welke patiënten er zijn en welke behandeling zij krijgen. Volgende week moeten we ook echt zelf aan de gang. Het was een erg indrukwekkende dag! Dit was de eerste keer dat ik dit van dichtbij meemaakte en ook de achtergronden hoorde van sommige kinderen. Maar ik ben blij dat ik iets kan beteken voor hun. De communicatie verloopt wel heel moeilijk omdat de kinderen geen Engels kunnen. Het is dus handen voeten werk om iets uit te leggen. Een beetje Indonesisch spreken komt dus wel van pas!
Om 12.00 uur was de therapie afgelopen en waren we weer vrij. Ik ben eerst terug gegaan naar huis en daarna gaan zwemmen. En nu zit ik dit verslag te typen.

Dit was een beetje wat ik afgelopen week heb gedaan. Ik heb hieronder nog een paar wist je datjes opgeschreven.
Tot de volgende keer!
Kus Inge

Wist je dat:
• Alle mensen hier super aardig zijn. Iedereen wil je heel graag helpen met alles
• De meeste mensen geen Engels spreken dus dat is wel lastig
• Als ze horen dat je uit Nederland komt ze meteen allerlei voetballers gaan opnoemen?
• Er hier heel de dag door muggen zijn, en ze mij super lekker vinden? Ik kan sprayen wat ik wil maar ze blijven prikken, daarnaast werkt me klamboe niet mee
• Ik al 2 keer heb gevraagd of ze hem lager kunnen hangen maar dit nog niet is gebeurd? Zelf kan ik er niet bij.
• Ik moet douchen door een emmertje water over me heen te gooien aangezien de doucheslang kapot is? Ook hiervan heb ik gevraagd om dit te maken. Gelukkig kan ik ook douchen bij het zwembad dus dit is geen groot probleem.
• Je hier geen toiletpapier mag doorspoelen, maar in een emmer moet gooien?Gelukkig heb ik een eigen badkamer!
• Ze hier links van de weg rijden?
• Ik gisteren voor het eerst op een scooter heb gezeten? Wellis waar achterop, maar ik vond het best wel eng! Gelukkig ging dit vandaag beter.
• Het hier al om 6 uur donker is?
• Ik terwijl ik dit verhaal type ondertussen alweer een paar keer ben gestoken?
• Ik een privé chauffeur heb die me naar panti 2 brengt voor stage. En er ook iemand is die me terug brengt?
• Mijn Indonesische nummer +6281215743594 is?
• Mijn adres Jl. Rajawali no 3 Pringwulung, Condongcatur, Depok, Sleman Yogyakarta 55283 Indonesia is. Mocht je mij iets noodzakelijk willen sturen dan graag t.a.v. Inge van Logten







  • 25 Mei 2015 - 16:05

    Marian:

    hoi Inge

    leuk om het te lezen we waren natuurlijk al op de hoogte via skype en app we hopen dat je gauw je draai gaat vinden op je werk en je vrije tijd.
    gr. hans en marian xxx

  • 25 Mei 2015 - 20:21

    Lara :

    Leuk verslag Inge!!!

  • 27 Mei 2015 - 08:03

    Dion:

    Gaaf Inge deze reis. Iets om nooit meer te vergeten. Mooi om te lezen Dat het je goed gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Inge

Actief sinds 06 Mei 2015
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 4189

Voorgaande reizen:

14 Mei 2015 - 29 Augustus 2015

Stage Indonesië en rondreis

Landen bezocht: