Rijstverslag nummer 7 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge Logten - WaarBenJij.nu Rijstverslag nummer 7 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge Logten - WaarBenJij.nu

Rijstverslag nummer 7

Door: Inge van Logten

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Juli 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Selamat siang! (Goedendag)

Ik vond het wel weer tijd worden voor een nieuw verslagje. De laatste weken heb ik natuurlijk stage gelopen maar ik heb ook andere dingen gedaan/meegemaakt.

Tamansari
De familie waar ik woon heeft me meegenomen naar Tamansari. Dit is het waterpaleis van de Sultan (nee geen waterpark waar je kan zwemmen). We kregen een rondleiding door een gids en het was wel leuk en mooi om gezien te hebben maar niet adembenemend. Ook werden we door een batik winkel geleid en daar heb ik een mooie batik doek gekocht om ooit op te hangen in ons eigen huisje.

Visum verlengen
Het visum dat ik in Nederland heb aangevraagd was maar 60 dagen geldig dus dat moest verlengd worden. Nou in Nederland ging dat wat makkelijker en minder gedoe. Hier moest ik eerst bij de immigratiedienst een formulier ophalen wat ik moest invullen, daarnaast moesten daar allerlei documenten worden aan toegevoegd. De volgende dag(vrijdag) ging ik er weer naar toe om het aan te vragen. Je moest je documenten op de balie leggen en dan gaan zitten wachten tot ze ooit je papieren pakte om te bekijken. Ondertussen lag er een hele stapel van mensen die ook waren binnengekomen ondertussen dus de mijne lag helemaal onderop. Gelukkig waren ze zo vriendelijk en slim om eerst de onderste te pakken. Ik kreeg te horen dat ik eerst een nieuwe kopie moest maken van het paspoort van mijn sponsor hier, want deze was niet op a4. Dit kon bij de immigratiedienst zelf dus dat was wel fijn. Dat weer ingeleverd en toen kreeg ik een papiertje waarop stond dat ik op maandag terug moest komen om te betalen. Nou maandag weer terug om te betalen en toen moest ik ook nog een foto laten maken en mijn vingerafdrukken geven. Tussen het betalen en dit laten doen heb ik een uur moeten wachten want ze moesten alles nog opstarten. Dinsdag kon ik eindelijk mijn paspoort weer ophalen en ik mag legaal blijven tot we Indonesië verlaten tijdens onze vakantie!

Scooter rijden 3.0
Ik heb me angsten overwonnen en heb de stoute schoenen aangetrokken om toch nog een poging te wagen om scooter te rijden. Ik heb eventjes les gehad van Dhea (mijn nieuwe zusje) en daarna ben ik zelf de grote weg opgegaan. Nou het stelt echt niks voor. Het verkeer is wel druk maar je moet gewoon goed om je heen kijken en afstand houden. Ik scheur al overal tussendoor en kan nu zelf bepalen wat ik ga doen op een dag. Zeker omdat Tom eerder weggaat als mij is het wel handig dat ik mezelf kan verplaatsen en geen taxi hoef te pakken elke keer. Ik mag de scooter van me moeder lenen en owja in Nederland zou dit een lichte motor zijn want hij is 110cc.

Nagels lakken
Ik had naar stage mijn nagellak meegenomen en ging bij alle meiden die wilde hun nagels lakken. Nou dat vonden ze wel leuk. Bij sommige moest het een paar keer overnieuw omdat ze het niet hadden laten drogen en dus alles onder zat. Ik had 2 kleuren bij: blauw en roze. En eentje wilde perse roze nagellak op. Het probleem was alleen dat ik hem niet open kreeg, na een lange discussie mocht er toch blauwe op haar nagels. Toen ik klaar was probeerde ik nog een keer de roze open te maken en ja hoor in een keer lukte het. Dus de blauwe er weer af en de roze erop. Daarna gingen ze het aan iedereen showen en de dagen erna kwamen ze vrolijk naar mij toe hun nagels laten zien.

Dierentuin
We zijn samen met Dhea en haar vriendin naar de dierentuin geweest. Dit was een hele ervaring want je kon met heel veel dieren op de foto en je kon zelfs op een olifant en op een kameel rijden. Dit hebben we niet gedaan want toen we dat wilde doen was dat al dicht. Ik vertelde dat dit in
Nederland allemaal niet kon en dat vonden ze heel raar..

Universiteit
Ook zijn we een ochtend met onze stagebegeleiders naar de Universiteit geweest in Yogya. We hebben daar met het hoofd van de fysiotherapie gepraat maar ik heb er niet veel van verstaan want het meeste was in Indonesisch. Ook hebben we een rondleiding gehad in de praktijkruimtes en dat is totaal anders als in Nederland. Hier is alles ingericht alsof het ook echt een praktijk is. Dus niet zoals bij ons een groot lokaal met oefenbanken. Maar een ingerichte praktijkkamer. Het was wel heel interessant en we hebben nog even gesproken met studenten over de opleiding.

Bioscoop
Afgelopen zaterdag waren we stage aan het lopen en toen vernamen we dat de kinderen naar de bioscoop gingen. Nou ik wilde wel mee! Ze waren allemaal heel enthousiast en het was super leuk. We zijn naar de film de Minions geweest (die heb ik nu al 2 keer in de bios gezien).
Afgelopen zondag ben ik zelf naar de bioscoop geweest, deze film draaide in de première en dat is een aparte bioscoop in de gewone bioscoop. Je betaald wel wat meer voor je kaartje maar dan is het nog steeds goedkoper als in Nederland. Het kaartje is niet alleen duurder omdat het een première is maar ook omdat je in een grote leren stoel komt te zitten die je in een lig stand kan zetten en er een dekentje voor je klaar ligt.

Presentatie
Afgelopen dinsdag hebben we ons rapport moeten presenteren over onze tijd hier en over de adviezen die we hebben. Dit ging allemaal goed en aan het einde kregen we een certificaat dat we hier stage hebben gelopen.

Holiday
Sinds gisteren hebben we vakantie omdat het Suikerfeest vrijdag en zaterdag is. Ik heb vakantie tot en met 26 augustus en dan moet ik nog 4 dagen werken en dan ga ik naar Jakarta om Stefan op te halen! Wow wat gaat de tijd snel! Tom gaat zondag naar Bali voor een week en vanuit daar gaat die terug naar Nederland. Vanaf zondag ben ik hier dus ‘alleen’. De familie is vannacht vertrokken om naar de hometown te gaan van de moeder. Ze gaan daar het Suikerfeest vieren en de familie bezoeken. Ze blijven waarschijnlijk 3 dagen weg. Ik ben dus home alone met de kat en de vissen. Ook komt de schoonmaakster iedere ochtend schoonmaken en ’s avonds komen ze kijken of alles veilig is dus dat is wel fijn.

Naast al deze dingen heb ik natuurlijk vele keren met het thuisfront geskyped. En met Stefan bel ik zowat iedere dag als hij naar huis rijd van het werk.
Ik denk dat me volgende verslag zal zijn als mijn stage erop zit.
Iedereen in Nederland ook een fijne vakantie!
p.s. de foto’s komen weer op facebook.

Inge


  • 16 Juli 2015 - 10:02

    Irma Robben:

    Hoi Inge,

    Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Stoer van je om zo met dat scootertje door het verkeer te rijden. Geniet er nog van de komende weken! Heel veel groetjes van Rob en Irma
    P.S. we gaan morgenvroeg Steffie ophalen op Schiphol !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Inge

Actief sinds 06 Mei 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 4180

Voorgaande reizen:

14 Mei 2015 - 29 Augustus 2015

Stage Indonesië en rondreis

Landen bezocht: